Vil du helst altid have ret?

Hvorfor skal nogle mennesker altid have ret?

Nogle mennesker holder altid på deres ret i alle sammenhænge; de ikke bare tror, de har ret, de VED, de har ret? – Hvordan har du det med den slags mennesker, der hele tiden holder på deres ret, og hvordan tackler du det? – Betyder det noget for dig, om du får ret, eller kan du leve med, at en anden person får lov at “få ret” – “Han/hun får ret og du får ro!” – er det sådan, du lever? – Men hvad så, koger du indeni, eller tager du det stille og roligt, og tænker, at hvis det betyder så meget for vedkommende, så kan du godt leve med det?

 

Hvad gør det ved dig?

Hvordan har du det med at omgåes sådanne mennesker? – Påvirker det dit selvværd, eller formår du at trække på skulderen og tænke ” ja, hvis det betyder så meget for ham eller hende at få ret, så kan du da godt leve med det”!? – Eller påvirker det dig i den grad, at du har svært ved at være sammen med disse mennesker? – Du er ikke den eneste, men vær helt rolig, det har ikke noget med dig at gøre, at du ikke er “go`nok”! –  Det er slet ikke det, det handler om, vi har bare hver vores indgang til livet. – For rigtig mange mennesker handler det om at blive set – OG hørt, og for andre mennesker har dette overhovedet ingen betydning!

Bliver de da aldrig klogere?

Med alderen hjælper det også; mange er måske ikke så påståelige, som tidligere, og for andre betyder det ikke så meget at få ret/ at få sin vilje! – Livet fortsætter jo alligevel, og måske ved du med dig selv, at med tiden vil det vise sig, at det er dig, der havde ret i den sag, som I måske diskuterede! Så der er ingen grund til at lade sig stresse af dette mere end højst nødvendigt!

 

Hvorfor ER de så påståelige, dem der vil have ret?

Ja, mange har det faktisk ikke ret godt med sig selv psykisk, og jo mere erfaring, du får i livet, vil du ofte kunne se, at de personer, der hele tiden vil have ret, ofte har et eller andet helt andet problem, de kæmper med, og når de så bliver konfronteret med en eller anden påstand i f.eks. en diskussion, så betyder det rigtig meget for dem at få ret! – Men derfor skal man ikke tro, at alle, der vil have ret/vil bestemme,  nødvendigvis ikke har det godt med sig selv! – Det KAN også være en del af deres personlighed!

2 kommentarer til “Vil du helst altid have ret?”

  1. Thomas Møller

    Jeg kan sagtens følge det du skriver med at man “bare” skal trække på skuldrene og lade en person få ret. Det er jeg personligt blevet en del bedre til med tiden, men der er så også nogle personer, der holder på deres holdninger – på trods af at de er åbenlyst langt fra virkeligheden og stadig vil have ret. Og hvis det er et spørgsmål om hvordan man eksempelvis tackler et givent problem i et parforhold, og den ene kun vil se tingene på en bestemt måde (og vil have RET), så er det altså ret svært “bare” at give personen ret 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *